сексология  
НАЧАЛО | Карта | Форуми sexnature.org | Екип sexnature.org | Връзки

Консултация и терапия

  • Юлияна Шапкарова
  • консултант-терапевт

shapkarova

  • - Мотивация
  • - Подкрепа
  • - Себепознание
  • - Творчески подход
  • ------
  • - Емоционални
  • - Семейни
  • - Професионални проблеми
  •  
  • - Онлайн консултация

За контакти:

i lov my job

"Да кажеш, че нямаш време, за да подобриш мислите и живота си, е все едно да кажеш, че нямаш време да спреш и да сипеш бензин, защото си прекалено зает с шофирането. Накрая ще ти се наложи."  - Робин Шарма

Мотивация и нейното място в успешната терапия

Мъдрости за всеки ден

Ще дойде ден, когато хората ще покорят пространството, ветровете, приливите и гравитацията и Бог ще ги дари със сила да се покорят на любовта. Тогава, за втори път в историята на света, хората ще открият огъня.

Тейар дьо Шарден

* * *
 
Лао Дзъ ПДФ Печат Е-мейл
Източна философия - Дао

Разказва се, че Конфуций отишъл да види Лаодзъ. Лао Дзъ бил старец, Конфуций бил по-млад. Лаодзъ бил почти неизвестен, Конфуций го знаели навсякъде. Царете и императорите често го викали в своите дворци; мъдрите често идвали при него за съветите му. В онези дни той бил най-мъдрият човек в Китай. Ала постепенно той трябва да е почувствал, че неговата мъдрост е полезна за другите, но самият той не е щастлив, не е постигнал нищо. Превърнал се в експерт, вероятно полезен за останалите, но не и за самия себе си. Затова тайно започнал да търси човек, който да помогне на самия него. Обикновените мъдреци не можели да му помогнат, защото самите те идвали при него за съвет. Прочутите учени не можели да му помогнат; обикновено те идвали, за да питат него за своите проблеми. Все пак трябвало да съществува някъде някой - животът е необозрим.

Започнал да търси. Изпратил своите ученици да търсят човек, който може да му помогне и те се върнали с вестта, че има такъв човек - никой не знаел неговото име - бил известен като стареца. Лаодзъ означава "стар човек". Това не било неговото име. Никой не знаел името му. Бил толкова неизвестен, че никой не знаел кога е роден, никой не знаел кои са родителите му - кой е баща му или коя е майка му. Бил на деветдесет години, но само някои много редки, изключителни хора го били срещали, хора, които имали други очи, други виждания, за да могат да го разберат. Той бил само за най-необикновените - толкова обикновен човек, но за най-необикновените умове. Чувайки новината, че един човек, известен като Стареца, съществува, Конфуций заминал да го види. Когато го срещнал, Конфуций почувствал, че пред него е човек със забележително разбиране, със забележителна интелектуална цялостност, с голяма проницателност, гений.

Чувствал, че има нещо, но не можел да го разбере. Нещо мистериозно, неуловимо; този мъж не бил обикновен, макар че изглеждал съвсем обикновено. Имало нещо скрито; той носел съкровище. Конфуций попитал:

- Какво ще кажеш за нравствеността? Какво ще кажеш за формирането на добрия характер? - понеже той бил моралист и считал, че ако се култивира добър характер, това е най-висшето постижение. Лаодзъ се засмял гръмко и казал:

- Само ако си безнравствен, възниква проблемът за нравствеността. И ако не притежаваш никакъв характер, само тогава мислиш за характера. Човекът с характер е забравил напълно факта, че съществува нещо подобно на характер. Човекът с морал не знае какво означава думата "морал". Затова не ставай глупак! И не се опитвай да култивираш. Просто бъди естествен. А той притежавал такава огромна енергия, че Конфуций започнал да трепери. Не можел да го издържи. Избягал. Уплашил се - така, както човек се плаши, когато е на ръба на пропаст. Когато се върнал при своите ученици, които го чакали отвън под едно дърво, те не могли да повярват на очите си.

Техният учител посещавал императори, най-великите императори, и никога не го били виждали неспокоен и нервен. А сега треперел, целият бил облян в студена пот. Не могли да повярват на очите си - какво се е случило? Какво направил този човек Лаодзъ на техния учител? Попитали го, а той казал:

- Почакайте малко. Нека се съвзема. Този човек е опасен. На своите ученици той казал следното за Лаодзъ: - Слушал съм за големи животни, като слоновете, и знам как ходят. Слушал съм за скритите в морските дълбини огромни животни, и знам как плуват. Слушал съм за огромните птици, които прелитат хиляди километри, и знам как летят. Но този човек е дракон. Никой не знае как върви. Никой не знае как живее. Никой не знае как лети. Никога не се приближавайте до него - той е като пропаст. Той е като смъртта.”

„Лао Дзъ е просто обикновен. Абсолютно обикновен - обикновен между мислите - всички мисли са умът, опитващ се да бъде необикновен.. Обикновеността на Лао Дзъ е по-голяма, тя е завършена - тя е това желание, което е така напълно прието и разтворено, че е в състояние на трансформация. Тя е крайната обикновеност на това просто да бъдеш. Просто част от обикновената, от прекрасната природа. За да я избегнем, ние вечно търчим в кръг. Аз вечно търчах в кръг. Това е всичко, което мога да правя, всичко, което умът може да прави. Това беше шок, тази дума "обикновен." Шок поради самата си простота. Зад шока се отваря нещо - някаква смърт, някакво успокоение, някакво крехко всеприсъстващо осъзнаване - в посока, точно обратна на борбата.”

 

Коментари  

 
0 #3 Kamino 2008-07-17 23:30
Аз съм тренирала народни танци в Национален фолклорен ансамбъл Филип Кутев. В случай че въпроса е към мен.
Цитиране
 
 
0 #2 gm 2008-07-17 23:24
Вие какво и къде сте тренирали?
Цитиране
 
 
0 #1 Kamino 2008-05-31 22:50
Лао Дзъ оприличава дао на вода:
Великото дао се разлива навсякъде, и наляво, и надясно. С любов подхранва всички неща,но не става техен господар. Защото, както пояснява на друго място, водата винаги се стреми към „най-ниското", от което ние, хората, се отвращаваме, защото все гледаме да се самоизтъкнем. Но Лао Дзъ веднага добавя, че „най-високото" е и най-несигурно. Всички искат да се изкатерят на върха на дървото, но ако го направят, дървото ще рухне. Лао Дзъ казва, че „най-ниското" е и най-изгодната позиция, в което много лесно можем да се убедим. Да вземем например джудо или айкидо. При тези техники за самозащита винаги гледаш да си под противника си, така че той да падне върху теб, ако те атакува. В мига, в който стане агресивен, ако си запознат с айкидо, ти или се снишаваш, или започваш да се въртиш във все по-малки и по-малки кръгове, досущ като пумпал. Непрестанно се въртиш, защото знаеш, че онова, което се върти, задвижва центробежната сила и щом някой навлезе в твоето поле на центробежна сила, тутакси ще отхвръкне навън, цапардосан от собственото си кроше. И така, пътят, който следва водата (в стремежа си към „най-ниското", е и пътят на Дао. Ето и нещо от филма Безтрашен, което подкрепя и потвърждава думите на Лао Дзъ и надявам се внася малко ясното в това иначе сложно на пръв поглед Учение - Даоизма.
- Леля Юе Цъ не ни даваше да кажем нищо, че си се справил зле. Но сега тя ти поправя грешките. Разсадът също има живот. Стръкчетата не трябва да бъдат много близо едно до друго, защото това пречи на растежа. Точно както при хората. В живота ние трябва да се уважаваме един-друг. Това е начинът, по който можем да живеем мирно и щастливо.
- Ще запомня това.
- Отказваш да ме учиш на у-шу...
- Аз също искам да уча.
- Защо искаш да го учиш?
- За да мога да бия другите.
- А ти?
- Искам всеки да се страхува от мен.
- Ако Нин те удари, какво ще направиш?
- И аз ще го ударя!
- А ти ще му отвърнеш ли?
- Разбира се. Ще го спукам от бой.
- А ако не успееш?
- Тогава ще се уча от майстор.
- А ти?
- И аз. И пак ще се сбия с него.
- Ти го биеш и той те бие! Кога ще свърши това?
- Заради това не искам да ви уча. Аз също трябва да помисля над въпроса, "защо учим бойни изкуства"?

- Юан Цзя, да отиваме в болницата.
- Късно е вече. Отровата тече към сърцето ми.
- Майсторе, аз ще отмъстя!
- Джън Шън! Това, което трябва да кажеш, е: "Няма да търся отмъщение!" Омразата поражда само още омраза. Не искам да виждам враждебност. Най-важното нещо е вие самите да укрепнете. Забрави го това състезание.
- Ще те заведем в болница, да тръгваме.
- Дзин Сун! Отне ми много години да разбера, какво са наистина бойните изкуства. И какво мога да постигна с тях. Човек не може да избира как да започне животът му, но може да избере, как да завърши.
Цитиране
 

Добави коментар


Защитен код
Обнови

 
* * *